با مقررات نگهداری سگ‌ها در خانه آشنا شوید!

مجموعه‌‌ی مقرراتی که سگ شما را برای داشتن رفتار مورد قبولتان در خانه شما راهنمایی کند، ایده‌ی بسیار خوبی است. آنچه آن قوانین خاص حکم می‌کنند کاملا به خود شما بستگی دارد!

بعضی از مردم از اینکه سگ‌ها روی تخت، یا زیر ملحفه‌ها بخوابند وحشت دارند! برخی دیگر کاملا عاشق خوابیدن با سگهایشان هستند. در اینجا هیچ درست و غلطی وجود ندارد! شما باید انتخاب کنید که برای خانه شما کدام مورد مناسب است.

زمانی بدین گونه بود که هنجارهای اجتماعی ایجاب می‌کردند اگر سگ‌های خانگی نتوانند مطابق قوانین منزل رفتار کنند، آنها را به بیرون از خانه تبعید می‌کردند. در دوران گذشته، اغلب مربیان سگ‌ها به مشتریان می‌گفتند که اجازه دادن به سگ‌ها برای رفتن روی تخت و یا مبلمان، ممکن است برتری بیش از حدی به آنها داده و فکرکنند که می‌توانند کل خانه را تصاحب کنند.

خب، زمان در حال تغییر است.

این روزها، متخصصان آموزشی و رفتاری پیشرفته و مبتنی بر علم و عاری از اجبار(بدون زور) به این نتیجه رسیده‌اند که سگ‌ها با نشستن روی کاناپه حس سلطه‌گری ندارند بلکه فقط سعی می‌کنند راحت باشند- و شاید هم می‌خواهند با انسانهایی که دوستشان دارند، احساس نزدیکی کنند!

شما می‌توانید از زمانی که سگتان روی کاناپه است برای تقویت رفتارهایی که دوست دارید حیوان از خود نشان دهد(مانند صمیمیت و دوست‌داشتنی بودن) استفاده کنید و به‌طور موقت امتیاز استفاده از کاناپه توسط او را برای رفتارهای ناخوش‌آیندی (مثل لجوج بودن یا اصرار کردن یا از سرو کول شما بالا رفتن و شما را لیس زدن در حالیکه می‌خواهید سگتان آرام کنار شما بنشیند) لغو کنید.

فرمان «خاموش» به همراه پرتاب کردن سگ روی زمین، او را از روی پای شما جدا می‌کند، و فرمان « صبر کردن»، او را روی زمین نگه‌می‌دارد تا زمانیکه شما بخواهید او پیش شما روی کاناپه بیاید. هیچ اجباری درباره اجرای این دستورات وجود ندارد!      

در واقع، حقیقت این است که، آنچه شما به سگ خود اجازه می‌دهید تا در خانه‌تان انجام دهد به شما بستگی دارد- اگرچه ممکن است منجر به رفتارهایی شود که از نظر دیگران«رفتار بد» تلقی شوند، اما این به شما بستگی دارد. قوانین خانه‌تان را شما باید تنظیم کنید!

در اینجا برخی از قوانینی که در گذشته رایج بوده است و امروزه بسیاری از سگ‌ها (و صاحبا‌ن‌شان) آنها را به سخره می‌گیرند، آورده شده است:

استفاده از مبلمان منزل برای سگ‌ها ممنوع

تصویر سگی در حال چرت روی تخت خواب

از ۶۰ سال پیش تا الآن، همه‌ی اعضای خانواده‌ نویسنده مقاله، به سگ‌ها اجازه می‌دادند تا روی اثاثیه منزل بروند.

نویسنده مقاله حس خوب گرمای بدن سگ را پشت خود در رختخواب دوست دارد، به‌طور کلی عصرها را که روی مبل درحال تماشای تلویزیون و تایپ کردن در لپ تاپ هست، سگ کوچک او سانی در سمت راست وی قرارگرفته و کای با جثه‌ای متوسط در سمت چپ او چمباتمه زده است.

نویسنده گمان می‌کند قبل از اینکه صاحب کای شود‌، او در خانه‌ای با قانون(هیچ سگی حق ندارد از مبلمان استفاده کند) زندگی می‌کرده است.

حتی بعد از ۶ سال زندگی کردن با وی و همسرش، هنوز هم باید به او اطمینان دهند که پریدن روی مبل مشکلی ندارد. اغلب نیاز است تا با نوازش و چرب زبانی این کار را انجام دهند.(اگرچه او روی تختخواب بدون هیچ احتیاجی به نوازش و  ملایمت می‌پرد.)

البته اگر شما ترجیح می‌دهید سگ‌ها( و موی سگ، سر ریز شدن آب دهان، کثیفی و برگ و خاشاک) را روی مبلمان خود راه ندهید، این هم خوب است. اما شما یکی از بهترین شادی‌های اشتراک گذاری خانه خود با یک سگ را از دست داده‌اید!

ما روی مبلمان خود کاور می‌کشیم، و زمانی‌که دوستانمان به خانه‌مان می‌آیند کاورها را برمی‌داریم تا مبلمان تمیزمان نمایان شود.

یادداشت: اگر شما اجازه استفاده از مبلمان منزل به سگتان را داده‌اید و زمانی‌که شخصی به مبل نزدیک می‌شود، سگتان رفتاری نامعقول مثل غرولند کردن از خود نشان می‌دهد، در اینصورت شما بایستی دسترسی سگ به مبلمان را  محدود کنید تا رفتار او اصلاح گردد.

التماس برای غذا ممنوع

وقتی بچه بودم، مادرم اغلب از این عادت پدرم شکایت می‌کرد که از ته مانده غذای روی میز، به سگ‌هایمان می‌داد.

اکنون و بعد از ۵۰ سال، شوهر نویسنده هم همین کار را انجام می‌دهد. او به صورت آزادانه مقداری پنیر، ساقه سبزیجات، پاپ کورن و هرچیز دیگری که ممکن است بخورد را برای سگ‌هایشان می‌اندازد.

سانی و کای شش یا هشت قدم عقب تر از صندلی او به صورت مودبانه و با اشتیاق تمام در انتظار چیز عالی بعدی هستند.

با وجود اینکه نویسنده در طول روز با سگ‌هایش وقت می‌گذراند، در حین غذا خوردن خودش، به آنها غذا نمی‌دهد، و از این رو آنها هیچ وقت هنگام خوردن غذا از وی گدایی نمی‌کنند.

خبر خوب: سگ‌ها می‌توانند یاد بگیرند که نسبت به یکی از اعضای خانواده که به او آموزش می‌دهد، توجه کنند و برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنند.

پریدن ممنوع

نویسنده مقاله قبلا به اندازه‌ی سایر مردم اصرار داشت که سگ‌ها از مردم به طور مودبانه‌ای استقبال کنند. با این حال، سانی، سگ ۲۵ پوندی او که یک سگ اسکیموی پامرانی/آمریکایی است، او را متقاعد کرده است که بالارفتن سگ از پای فرد یا پریدن سگ ارزشمند است.

دلیل اول اینکه ، سانی به طور قابل ملاحظه ای کوچک است و اگر پنجه‌های خود را بالا آورده و روی شما بگذارد هیچ آسیبی نمی‌رساند.

دلیل دیگر، زمانی‌که او را به خانه آوردیم،  تا حدودی نسبت به افراد جدید به ویژه مردان(از جمله پاول) محتاط بود و نویسنده نمی‌خواست او را به هیچ وجه از تعامل با مردم دلسرد کند.

در نهایت، او از پریدن در هوا و در آغوش گرفته شدنش توسط نویسنده لذت می‌برد، این کارش به‌شدت بامزه بود و نویسنده دلش را نداشت که او را از این کارش دلسرد کند.

فقط در فضای باز دستشویی کند

مگر انتخاب دیگری هم وجود دارد؟ بله. درواقع، وجود دارد! افرادی که در ساختمان‌های بلند و مرتفع زندگی می‌کنند ، گاهی اوقات غیرممکن است که به موقع سگ‌های خود را بیرون ببرند. در این مورد ، ایجاد یک حمام سگ در داخل منزل، “قانونی” و منطقی است.

این بدان معنا نیست که سگ می‌تواند به هر جایی که بخواهد در آپارتمان برود. انواع جعبه های بستر داخلی و انواع بستر باقابلیت جذب بالا برای سگ‌ها در فروشگاه‌های مخصوص حیوانات خانگی و به صورت آنلاین موجود است. برخی از بستر، برخی دیگر از چمن مصنوعی و تعدادی نیز از چمن واقعی استفاده می‌کنند. فقط “جعبه بستر سگ” را در گوگل جستجو کنید تا آنها را پیدا کنید.

واق واق کردن ممنوع

جالب است بدانید که بسیاری از قوانین قدیمی، مربوط به رفتارهای طبیعی و عادی خانواده سگ‌ها است. متأسفانه، بسیاری از مربیان امروزی، مشتریان خود را به استفاده از وسایل “واق واق کردن ممنوع” (شوک یا اسپری) تشویق می‌کنند تا سگ‌های خود را به دلیل صدا دادن مجازات کنند، نه اینکه اجازه دهند سگ‌ها در صورت مناسب بودن مکان، صدا بدهند و به آنها بیاموزند که در مواقع غیرضروری این کار را نکنند.

از قرار معلوم ما دو سگ داریم که کاملاً در واق واق مهارت دارند و هر دو آنها صداهای بلندی دارند که می‌توانند روی اعصاب شما راه بروند. خوشبختانه ما در وسط مزرعه ۸۰ هکتاری خود زندگی می‌کنیم و من می‌توانم آنها را به حیاط خانه ببرم.

هنگامی که در خانه هستیم، من آنها را بابت صداکردنشان زمانی‌که شخصی وارد مسیر رانندگی از جاده اصلی به سمت خانه می‌شود تشویق می‌کنم(من نمی توانم صدای ماشین ها را بشنوم اما آنها می‌توانند). با این حال، صدای ناشی از هیجان، هنگامی که برای رفتن به انبار به سمت در می‌رویم می‌تواند اعصابم را خرد کند که روی این موضوع داریم کار می‌کنیم.

قوانین خانه من

مبادا تصور کنید که سگ‌های من هیولاهای بی‌قاعده‌ای هستند که در خانه ما شرارت می‌کنند. من به شما اطمینان می‌دهم که چنین نیست. ما هم قوانینی  به شرح زیر داریم:

منتظر ظرف غذا بمانید

این نه تنها یک رفتار مودبانه است بلکه ساده‌ترین راه برای آموزش رفتار “منتظر ماندن” است، همچنین یک تمرین عالی کنترل هیجانات غریزی است و آشفتگی زمان غذا را به حداقل می‌رساند.

هرج و مرج حاصل از زمان غذا در سالهای گذشته که پنج سگ داشتیم برای ما مهم‌تر بود، اما این قانون برای حال حاضر که تنها دو سگ داریم هم مفید است. سانی و کای هرکدام به محل‌های غذاخوری خود می‌روند در حالی که من وعده های غذایی آنها را آماده می‌کنم و هنگام نزدیک شدن به آنها برای غذا دادن، طوری می‌نشینند که آموزش دیده‌اند. من به آنها اشاره می‌کنم که “صبر کنید” ، کاسه را روی زمین قرار می‌دهم ، با “بله” علامت گذاری می‌کنم و سپس می‌گویم “اوکی” و آنها را برای خوردن آزاد می‌گذارم.

پشت در منتظر بمانید

این قانون حیاتی برای هر دری که رو به دنیای بیرون باز می‌شود و نیز هنگام پیاده شدن از ماشین، به‌کار می‌رود. آموزش این قانون آسان است و آنها را از فرار به بیرون هنگامی‌که دری باز می‌شود، مصون می‌دارد.

سانی و کای در این زمینه مهارت کافی کسب کرده‌اند، حتی می‌توانیم در حین غذا دادن به اسب‌ها، ورودی‌های طویله را باز بگذاریم و آنها از طویله خارج نمی‌شوند مگراینکه فراخوانده شوند. اگر قبلاً  قانون “منتظر ظرف غذا باشید” را آموزش داده باشید، تعمیم آن به درها و مکان‌های دیگر خیلی ساده است.

بالای پله‌ها منتظر بمانید

علت علاقه‌ام به این قانون این است که به من اجازه می‌دهد بدون نگرانی در مورد لگدمال شدن سگ‌های هیجان زده، با خیال راحت از پله‌ها پایین بروم. اگر سگ شما قبلاً  دستور “منتظر بماند” را در یک وضعیت متفاوت فراگرفته است ، ساده است که این مورد را سریعاً تعمیم دهید.

از بالای پله‌ها شروع کنید، به سگ خود بگویید “صبر کن”، یک قدم پایین بروید، علامت‌گذاری کنید، برگردید و غذا دهید. هر بار یک قدم ادامه دهید تا این‌که پایین بیایید ، سپس سگ(های) خود را دعوت کنید تا به شما بپیوندند.

در خانه کشتی نگیرید

هیچ اشکالی ندارد که اجازه دهید سگ‌هایتان در فضای داخلی خانه بازی پرسروصدا کنند، من فقط ترجیح می‌دهم که آنها کشتی خود را بیرون از خانه انجام دهند.

آنها با همدیگر در طویله به طور هیجان انگیزی بازی می‌کنند و یاد گرفته‌اند که اگر در خانه کشتی بگیرند، آنها را به حیاط خانه می‌فرستم، بنابراین آنها از نشانه‌ای استفاده می‌کنند تا به من بفهمانند که می‌خواهند(یا مجبورند) بیرون بروند. من عاشق این هستم که آنها به من نشانه‌ای یاد دهند!

صداهای پرهیجان در داخل خانه ممنوع

با این دستور، مشکلی نداشتیم تا این‌که دو سال پیش، سانی وارد خانه ما شد. او گاهی می‌تواند خیلی پرسروصدا شود، و وقتی شروع به صدا‌های پرهیجان می‌کند، کای با خوشحالی به او می پیوندد.

من به شیوه‌ای منطقی از آموزش‌هایی برای فرمان “ساکت” (تقویت مثبت رفتار سگ، باعث یک اتفاق خوب می‌شود یعنی امتیاز می‌گیرد) استفاده می‌کنم و هنگام مشاهده دوباره صداکردن‌ آنها، کمی درنگ کرده و به او پشت می‌کنم (تنبیه منفی رفتار سگ، باعث از بین بردن یک چیز خوب می‌شود).

با استفاده از این تاکتیک‌های مکمل، اکنون می‌توانم در ساعت ۶ صبح، آن ها را از پله‌ها پایین بیاورم و از درب عقب به سمت انبار روانه کنم، بدون اینکه سروصدای ناهنجاری ایجاد کنند.

من مطمئن هستم  زمانیکه  این قرنطینه خانگی تمام شود و ما یک بار دیگر در خانه‌مان مهمان داشته باشیم، آنها از این امر قدردانی خواهند کرد.

علاوه بر این موارد، البته که قوانین عادی و واضح دیگری نیز برای خانه‌مان داریم مانند: عدم جویدن چیزهایی که قرار نیست آنها را بجوند، بلندشدن روی پیشخوان ممنوع ، تعقیب گربه ها ممنوع ، قرار گرفتن در لابلای زباله‌ها ممنوع و … اما در کل، داشتن قوانین کمتر و اجازه دادن به سگتان برای داشتن انتخاب‌های بیشتر در خانه شما، یک رابطه بهتر بین شما و حیوان ایجاد خواهد کرد.

به هیچ‌کس اجازه ندهید تا به شما بگوید که قوانین شما شامل چه چیزهایی باشد. این خانه شماست؛ این شما هستید که باید قوانین را تنظیم کنید.

منبع: سایت www.whole-dog-journal.com

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *