مروری بر کوریزای عفونی در جوجه‌ها

بیماری کوریزای عفونی در طیور

کوریزای عفونی نوعی بیماری حاد تنفسی در جوجه‌­ها است که با ترشحات بینی، عطسه و تورم صورت در زیر چشم مشخص می‌­شود، این بیماری در سراسر جهان و فقط در جوجه‌­ها دیده می­‌شود البته گزارشاتی از بیماری در بلدرچین و قرقاول، احتمالاً بیماری مشابهی را توصیف می­‌کند که توسط عامل مختلفی ایجاد می­‌شود. این بیماری توسط باکتری گرم منفی آویباکتریوم پاراگالینارومparagallinarum)Avibacterium) ایجاد می­‌گردد.

همه گیری شناسی و انتقال بیماری

پرندگان دارای بیماری مزمن و همچنین ناقلین سالم، مخزن اصلی این عفونت هستند. جوجه­‌ها در هر سنی حساس هستند اما با افزایش سن، حساسیت آن‌ها افزایش می­‌یابد. دوره­‌ی کمون بیماری ۱ تا ۳ روز و مدت بیماری ۲ تا ۳ هفته می‌­باشد که ممکن است طول مدت بیماری با توجه به شرایط فارم مانند حضور سایر بیماری‌­ها نظیر مایکوپلاسموز به صورت همزمان، طولانی‌­تر گردد. انتقال از طریق تماس مستقیم، قطرات موجود در هوا و آب آشامیدنی آلوده صورت می­‌گیرد و گله­‌های آلوده تهدیدی دائمی برای گله­‌های غیر آلوده محسوب می ­شوند.

یافته‌های بالینی

در خفیف ترین شکل بیماری، تنها می‌­توان به علائمی از افسردگی، ترشح سروز از بینی و در بعضی موارد به ورم جزئی در صورت اشاره کرد. در شکل شدیدتر بیماری تورم شدید، یک یا هر دو سینوس به همراه ادم بافت اطراف آن وجود دارد که موجب بسته شدن یک یا هر دو چشم می­‌گردد. ورم در ناحیه‌­ی صورت معمولاً طی ۱۰-۱۴ روز کاهش می‌یابد با این حال، اگر عفونت ثانویه رخ دهد این ورم ممکن است ماه­‌ها تداوم یابد. تولید تخم مرغ ممکن است در پولت­‌های جوان (نیمچه تخمگذار) به تاخیر بیفتد و در مرغ­‌های تولیدی به شدت کاهش یابد. پرندگان ممکن است اسهال داشته باشند و مصرف آب و غذا در مراحل حاد بیماری معمولاً کاهش می­‌یابد.

کویریزای عفونی

ضایعات

در موارد حاد، ضایعات ممکن است محدود به سینوس‌های اینفرااوربیتال باشد و ترشحات نیمه آبکی فراوان چسبنده و متمایل به خاکستری دیده می‌­شود. با مزمن شدن بیماری یا ورود سایر عوامل بیماری‌­زا ، ممکن است ترشحات سینوسی با قوام و مایل به زرد شود. ضایعات ممکن است شامل التهاب ملتحمه، نای، نایژه‌ها و همچنین التهاب کیسه‌های هوایی باشد، به خصوص اگر سایر عوامل بیماری‌زا درگیر شوند. پاسخ هیستوپاتولوژیک اندام‌های تنفسی شامل تجزیه و هیپرپلازی اپیتلیالی مخاطی و غده ای و ادم همراه با نفوذ هتروفیل‌‌ها ، ماکروفاژها و ماست سل‌ها می‌­باشد.

تشخیص

جداسازی ارگانیسم گرم منفی همراه با تست کاتالاز منفی از مرغ‌های گله با سابقه‌­ی بیماری کوریزا که به سرعت در حال گسترش است، قابل  تشخیص است. آزمایش کاتالازجهت تشخیص این بیماری ضروری می­‌باشد، زیرا ارگانیسم­‌های هموفیلی غیرپاتوژن، با تست کاتالاز مثبت در مرغ‌های سالم و همچنین مرغ‌های بیمار وجود دارد. آزمایش PCR نسبت به کشت میکروبی بهتر بوده و جهت تشخیص این بیماری حتی در کشورهای درحال توسعه گسترش یافته است.

همچنین آزمایشPCR  real-time جهت تشخیص این بیماری مورد استفاده قرار می­‌گیرد. بروز علائم معمول بیماری  پس از تلقیح ترشحات بینی جوجه‌­های آلوده به جوجه­‌های حساس، از نظر تشخیصی قابل اعتماد می­‌باشد، در حال حاضر هیچ آزمایش سرولوژی مناسبی جهت تشخیص وجود ندارد با این وجود تست مهار هماگلوتیناسیون، بهترین آزمایش در دسترس است.

تشخیص تفریقی بیماری کوریزا باید از سایر بیماری‌­ها با علائم مشابه نظیر ورم صورت وریش در بیماری وبای مرغان و یا سایر بیماری­‌ها اعم از مایکوپلاسموزیس، لارنگوتراکئیت عفونی، بیماری نیوکاسل، برونشیت عفونی، آنفولانزای مرغی، سندروم کله بادی و همچنین کمبود ویتامین A صورت گیرد.

درمان و پیشگیری

پیشگیری تنها روش درست کنترل در نظر گرفته می‌شود. سیستم All-in/all-out همراه با روش مدیریتی صحیح و جداسازی، بهترین راه برای جلوگیری از عفونت کوریزا می­‌باشد. واکسیناسیون باید ۴ هفته قبل از شروع عفونت کوریزا درفارم صورت گیرد. واکسن­‌های دو ظرفیتی غیرفعال (سروتیپ­‌های A-1 , C-1 )و یا سه ظرفیتی (A-1, B-1, C-2) با توجه به شیوع سروتیپ‌­ها در مناطق جغرافیایی در هفته ۱۲-۱۰ و ۱۸-۱۶ هفته و یک سالگی می­‌تواند به پیشگیری از بیماری کمک کند، با این حال در مواردی توصیف شده است که واکسن­‌ها به اندازه­‌ی کافی محافظت ایجاد نمی­‌کنند، مانند شیوع گونه­‌های سروتیپ  B که بیماری­‌زایی بسیار بالایی دارند اگر چه با حذف تمام پرندگان بیمار با علائم بالینی می‌توان تا حدودی گسترش ارگانیسم را مهارکرد.

اریترومایسین و اکسی تتراسایکلین معمولاً در درمان بیماری کوریزا مفید هستند و آنتی بیوتیک‌­‌‌‌‌‌های نسل جدید مانند فلوروکینولون و ماکرولیدها در برابر کوریزای عفونی می­توانند فعال باشند. اگر چه ممکن است درمان منجر به بهبود شود، اما در صورت قطع دارو ممکن است بیماری عود کند.

کاری از واحد علمی-فنی شرکت تک نام پندار آریا، بهمن۹۹

منابع:

Overview of Infectious Coryza in Chickens 

Infectious_Coryza

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *