محققان دانشگاه کانادا: همراهی با حیوانات می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کودکان کمک کند

تک نام- رابطه کودک با حیوانات

محققان دانشگاه کونکوردیای مونترال در تحقیقی جدید روی ۱۸۸ کودک و نوجوان در طیف سنی ۱۱ تا ۱۷ سال دریافتند که همراهی حیوانات خانگی می‌تواند موجب بهبود کیفیت خواب شود. حیوانات قادرند قسمتی از اضطراب ناشی از تنهایی در کودکان هنگام خواب را از بین ببرند. 

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که نیمی از کودکانی که در خانه همراه با حیوانات خانگی زندگی می‌کنند، آن‌ها را هنگام خواب به تخت خواب خود می‌برند. در صورتی که این فرایند با یک سگ، گربه یا خرگوش به صورت متناوب تکرار شود می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، زیرا کودکان معمولاً به چشم دوست به آن‌ها نگاه می‌کنند. 

در گذشته تصور می‌شد که بهبود کیفیت خواب همراه با حیوانات به دلیل سر و صدایی است که آن‌ها تولید می‌کنند و از ایست‌های تنفسی ناگهانی جلوگیری به عمل می‌آورد. ولی تحقیقات جدید، نتایج قبلی را رد کرده‌اند. همچنین در بزرگسالان نیز خوابیدن در کنار حیوانات پرمو و نرم می‌تواند حس آرامش و راحتی را به همراه داشته باشد، اما تاثیر چندانی در کیفیت خواب نخواهد داشت.

برای سنجش میزان کیفیت خواب، عواملی مانند نوار مغزی، سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، نرخ تنفس و حرکت چشم‌ها و پاها مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین مچ‌بند هوشمند در حین تحقیقات، فعالیت کودکان را به ثبت رسانده است. محققان بر این باورند که افراد بالغ به دلیل جثه‌ بزرگتر و مشغله‌ ذهنی قادر به بهره‌گیری از همراهی حیوانات خانگی برای بهبود خواب خود نیستند. اما کودکان جثه‌ کوچک‌تری دارند و اغلب فضای خالی بیشتری نیز در تخت خواب خود در اختیار دارند. 

در گذشته نیز پژوهشهایی پیرامون نقش حیوانات خانگی در بهبود اضطراب و مشکلات خواب صورت گرفته بود. اما وابستگی شدید به حیوانات می‌تواند در مواردی نیز برای خردسالان مشکل‌ساز باشد و فشارهای روانی بر آن‌ها وارد کند. در نهایت به نظر می‌رسد مزیت‌های نگهداری حیوانات در خانه می‌تواند نسبت به مشکلات آن غلبه کند و فواید بسیاری را به همراه داشته باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر اینجا را کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *