صید میگو، چالش نابودکننده تعادل زیستی آبزیان خلیج فارس

صید میگو

بوشهر- ایرنا- کارشناسان شیلاتی عملیات صید میگو به روش ترال را نابودکننده نوزادان ماهیان با ارزش اقتصادی و تجاری بالا در قالب صید ضمنی و برهم زننده تعادل زیستی آبزیان خلیج فارس می‌دانند.

آشنایی با میگو ، زیستگاه آن در ایران و فواید مصرف:

میگو یک گونه از سخت پوستان دارای بدنی دراز و خمیده با طولی متفاوت تا ۲۵۰ میلی‌متر و وزن آنها تا بیش از ۳۰۰ گرم نیز می‌رسد، بدن این آبزی از دو قسمت سر سینه و شکم تشکیل شده و رنگ آن نیز از تنوع زیادی برخوردار است و از سفید متمایل به سبز- خاکستری در میگوی سفید، میگوی هندی از سفید تا صورتی و گونه ببری آن تا سبز تغییر می‌کند. 

میگو به دلیل اینکه بسیار خوشمزه و مغذی است به عنوان یکی از غذاهای پرطرفدار دریایی در سراسر جهان شناخته می‌شود و حاوی منابع غنی از کلسیم، ید و پروتئین است، بدن میگو تهی از آهن و رنگ خون آن آبی و منبع غنی مس است.

میگو آبزی پر فایده و مفیدی است و خواص بسیار زیادی دارد و اگر در شرایط زیستی خوب رشد کند و از موجودات ریزدریایی تغذیه کند، می‌تواند جایگزین خوب گوشت قرمز شود. میگو در مقایسه با گوشت قرمز مواد پروتئینی کمتری دارد و ریسک ابتلا به نقرس و اسید اوریک و اوره بالا با مصرف میگو بسیار کمتر از گوشت قرمز است. برخلاف گوشت قرمز میگو غنی از چربی‌های غیراشباع است و میزان اسیدهای چرب اشباع آن بسیار اندک است. 

میگوی خلیج فارس و آب‌های محدوده استان بوشهر به دلیل کیفیت بالای آن از مشتریان زیادی در سراسر جهان از جمله اروپا برخوردار و بخش عمده صید این آبزی در سال پس از فرآوری و بسته بندی به خارج صادر می‌شود که ارزآوری بالایی برای کشور دارد.

روش مخرب صید میگو ضربه سنگین به ذخایر آبزیان:

صید میگو هر سال براساس بررسی پژوهشکده میگوی کشور مستقر در بوشهر از مردادماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد و براین اساس صیادان بااستفاده از شناورهایی نظیر لنج و قایق به روش مخرب ترال (کف روب ) به صید این آبزی می پردازند.

شیوه صید میگو استفاده از تورترال کف روب است که در این شیوه همانند جارو همه آبزیان موجود در کف دریا صید می‌شود.

تور ترال (گوفه) تور بزرگی به شکل قیف است که از ۲ طرف به تخته‌هایی متصل و به طور معمول به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود.

یکی از صیادان بوشهری گفت: در گذشته شاید بیش از ۴۰ کشتی صنعتی ترال در آب‌های این استان اقدام به صید می‌کردند اما امروز این شناورها از چرخه خارج و فصل صید میگو نیز محدود به یک ماه شده‌است ولی بازهم مشکلاتی در حفظ ذخایر آبزیان وجود دارد.

عبدالرسول غریبی افزود: در زمان حاضر تنها شیوه صید میگو در دنیا ترال است و در استان بوشهر نیز برای یک ماه با استفاده از این شیوه این آبزی صید می‌شود.

وی یادآور شد: براساس تقویم صید، صید میگو همزمان با دوره نوزادی ماهیان تعیین شده و با توجه به استفاده از شیوه صید ترال بخش زیادی از این ذخایر که هنوز به اندازه تجاری نرسیده‌اند، صید می‌شود.

غریبی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد همزمان با صید میگو بخش زیادی از ماهیانی که هنوز بالغ نشده‌اند صید می‌شود و این ضربه سنگینی به دیگر آبزیان وارد می‌شود این درحالی است که صید میگو را می‌توان به زمان دیگری موکول کرد چنانچه در گذشته در مدت ۶ ماه کار صید میگو انجام می‌شد و به یک ماه محدود نبود.

دور ریز شدن ۸۲ درصد صید ضمنی میگو :

مسئول بخش ارزیابی ذخایر آبزیان پژوهشکده میگوی کشور دربوشهر گفت: استفاده از تور ترال کف روب به دلیل غیر انتخابی عمل کردن باعث صید گونه‌هایی می‌شود که هدف نیست و به آنها صید ضمنی گفته می‌شود که شامل گونه‌های تجاری، غیر تجاری با ارزش شیلاتی است.

علی مبرزی افزود: براساس یک پروژه تحقیقاتی پژوهشکده میگوی کشور که در آب‌های استان بوشهر انجام شد از ۶۵ بار تورکشی‌های صیدان بیش از۱۰ تن صید به دست آمد که از این میزان حدود ۱۳ درصد میگو و ۸۷ درصد صید ضمنی بود که نزدیک به ۸۲ درصد صید ضمنی را آبزیان دورریز شامل می‌شد.

مسئول بخش ارزیابی ذخایر آبزیان پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر اضافه کرد: در این پروژه حدود ۹۹ گونه آبزی از ۵۹ خانواده شناسایی شد که از این تعداد ۶گونه میگو و مابقی از سایر گونه‌ها بوده‌است.

وی بیان کرد: در این پروژه تحقیقاتی گونه‌های تجاری بسیار اقتصادی و باارزش ماهی شامل شوریده، شانگ، شیرماهی، حلوا سفید و سیاه و هامور شناسایی شده است.

ضرورت کاهش صید میگو:

کارشناس صید و بهره‌برداری اداره کل شیلات استان بوشهر بیان کرد: در آمار چند دهه اخیر صید سالانه آبزیان، میگو کمتر از ۱ تا ۲ درصد صید را به خود اختصاص داده‌است که نسبت به دهه‌های گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش نشان می‎دهد و به مراتب تاثیر بسزایی در کاهش رشد و باروری، و انقراض سایر آبزیان داشته است.

شادکامی تاکید کرد: برای داشتن مدیریت صید مسئولانه باید با حساسیت موضوع صید میگو از نظر توجیه اقتصادی، تامین پروتئین و اشتغال بررسی شود و رونق تکثیر و پرورش این آبزی در دستور کار قرار گیرد تا صید میگوی دریایی، چالشی برای برهم زدن توازن زیستی آبزیان در خلیج فارس نشود.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *