صادرات دام زنده با دستور وزیر متوقف شد

به گفته وزیر دام زنده صادر کردن آن متوقف شد اما چرا ؟

در حالی که قیمت گوشت مرغ در بازار سقوط آزاد را تجربه کرده است و قیمت این محصول تا ۴۷ هزار تومان ( قیمت مصوب ۶۳ هزار تومان) در هرکیلوگرم افت کرده است قیمت گوشت قرمز که نرخ مصوبی نیز دولت برای آن تعیین نکرده است روند صعودی را تجربه می‌کند.
قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی در حالی از ۲۰۰ هزار تومان عبور کرده است که درباره آن دلایل مختلفی عنوان می‌شود هر بخشی بر اساس رویکرد خود دلیل می‌آورد.

اتحادیه دام سبک: تقصیر قصاب و عوامل بازار است

مدیرعامل اتحادیه دام سبک جناب آقای افشین صدر در این رابطه فرمودند : قیمت دام زنده کمی افزایش داشته است اما جهش قیمت گوشت قرمز در بازار ربطی به تولیدکننده ندارد بلکه به عوامل بازار مربوط می باشد که قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و همچنین نزدیک شدن به شب یلدا و شب عید نیز در این زمینه تأثیرگذار می باشد.
وی در ادامه این موضوع افزودند : با توجه به نرخ دام زنده حداکثر قیمت گوشت شقه گوسفندی بره نر ۲۰۰هزار تومان، میش ۱۲۰هزار تومان و بز ۱۰۰هزار تومان است اما در بازار و حتی در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز گران‌فروشی می‌شود.

اتحادیه گوشت گوسفندی و قصاب‌ها: تقصیر صادرات و قاچاق دام است

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی جناب آقای علی‌اصغر ملکی، دلیل افزایش قیمت گوشت در بازار را قاچاق دام و خروج قانونی و غیرقانونی دام از کشور می‌دانند و فرمودند: هم‌اکنون قاچاق دام از کردستان به عراق در حال انجام است و صادرات دام به دبی، کویت و قطر و قاچاق دام نیز از پیرانشهر به عراق انجام می‌شود. که این ها عواملی هستند که باعث افزایش قیمت در بازار می شود.


جناب آقای علی اصغر ملکی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم دام حدود ۹۰ هزار تومان است، تصریح کردند : خروج دام از کشور و همچنین، مشکلات تردد ناشی از بارندگی‌های اخیر، باعث افزایش ۱۰ تا ۱۲ هزار تومانی قیمت هر کیلوگرم گوشت نسبت به هفته قبل شده است.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی جناب آقای علی‌اصغر ملکی، تصریح کردند: اگر مسئولان جلوی قاچاق و صادرات دام را نگیرند، التهابات قیمت در بازار استمرار خواهد داشت.

توقف صادرات با دستور وزیر

خبرهای رسیده حاکی از آن است که حجم زیادی دام به‌ ویژه به کشورکویت صادر شده است. به‌ طوری که به‌حدی دام ایرانی در این کشور وجود دارد که قیمت‌ها در این کشورکویت نیز شکسته شده است و صادرات دام صرفه اقتصادی ندارد.
مدیرعامل اتحادیه دام سبک جناب آقای افشین صدر، ضمن تأیید اشباع بازارکشور کویت از دام ایرانی و به‌صرفه نبودن صادرات به این کشور در این مقطع زمانی اظهار داشتند:  با توجه به شرایط بازار هدف صادراتی و نوسانات قیمتی در بازار داخلی شنیده شده است که وزیر جهاد کشاورزی دستور توقف صادرات را اعلام کرده است اما این موضوع هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است.


بازرگان مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی کشور نیز ضمن تأیید توقف صادرات دام زنده فرمودند: وزیر جهاد کشاورزی در دو مرتبه در صحبت‌های خود به موضوع متوقف شدن صادرات دام برای کنترل بازار داخلی اشاره داشته است اما این موضوع هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است.


وی در ادامه صحبت های خود افزود: بر اساس قوانین بالادستی برای تنظیم بازار داخلی نباید جلوی صادرات محصولی را گرفت و به‌طرق دیگری برای تنظیم بازار باید اقدام کرد اما وزارت جهاد کشاورزی از این روش برای کنترل بازار صیفی‌جات نیز استفاده کرد که با اعتراض ما و پیگیری از دیوان عدالت اداری مواجه شد.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *