دانشمندان با افزایش پروتئین خاصی در بدن به‌ دنبال درمان دیابت نوع ۲ هستند

دیابت نوع ۲

محققان به‌تازگی دریافته‌اند که افزایش سطح پروتئین خاصی در چربی قهوه‌ای بدن می‌تواند با تغییر رفتار سلول‌های چربی سفید به جلوگیری از بروز دیابت در افرادی کمک کند که در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس در مطالعه‌ای روی خصوصیات پروتئینی به نام «پریلیپین ۵» (PLIN5)  متمرکز شدند که قطرات چربی داخل سلول، به‌ویژه چربی‌های قهوه‌ای را می‌پوشاند. دانشمندان در این مطالعه روی موش‌هایی تحقیق کرده‌اند که سطح پریلیپین ۵ در بافت چربی قهوه‌ای آن‌ها با مهندسی ژنتیکی افزایش پیدا کرده بود.

چربی سفید بافتی است که انرژی مازاد را در بدن نگهداری می‌کند. در آن سو، چربی قهوه‌ای نوعی چربی است که سوزانده می‌شود تا بدن را گرم نگه دارد. درصد بالایی از دیابت نوع ۲ به‌خاطر چاقی و بیماری‌های ناشی از آن از جمله قند خون بالا، مقاومت در برابر انسولین و کبد چرب به وجود می‌آید. با این حال، موش‌های مهندسی‌ شده در این آزمایش در مقایسه با موش‌هایی که دارای سطح PLIN5 عادی بودند، هیچ‌کدام از این نشانه‌ها را از خود نشان ندادند.

محققان دانشگاه تگزاس در دنباله این مطالعه تمرکز بیشتری را به اثرات پشت این اتفاق معطوف کردند. آن‌ها دریافتند که تغییرات میتوکندری در بافت چربی قهوه‌ای باعث می‌شود چربی بیشتری در دمای اتاق بسوزد، گویی که موش‌ها درون اتاق سردتری قرار گرفته‌اند. افزون بر این، دانشمندان متوجه شدند که سلول‌های چربی سفید در موش‌ها کوچک‌تر شده و نشانه‌های کمتری از التهاب وجود داشته است.

«پری ای. بیکل»، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «شاید با استفاده از این سیستم طبیعی بتوانیم بافت‌های چربی را از نظر متابولیکی سالم‌تر کرده و حتی از دیابت‌های متاثر از چاقی جلوگیری یا آن‌ها را درمان کنیم.» یافته‌های این تحقیق به درک بهتر ما پیرامون چگونگی بروز دیابت نوع ۲ و بیماری‌های مشابه بر اثر چاقی کمک می‌کند و روش‌های بالقوه‌ای را برای درمان در اختیارمان قرار می‌دهد.

با این حال، هنوز باید کارهای بیشتری برای انتقال این روش از حیوانات به انسان‌ها صورت بگیرد و درک خود را از چگونگی اثرگذاری چربی‌های قهوه‌ای بر چربی‌های سفید افزایش دهیم. دانشمندان می‌گویند این احتمال وجود دارد که چربی قهوه‌ای از طریق جریان خون، نوعی عامل مولکولی را به چربی سفید منتقل کند. محققان حالا در تلاش برای یافتن این عامل ناشناخته هستند و امیدوارند که این روش را به یک درمان عملی تبدیل کنند.

برای مطالعه کامل خبر اینجا را کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *