خطر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یزد

شیوع بیماری آنفلوانزای پرندگان در یزد-تک نام پندار آریا

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ابرکوه جناب آقای حسن شیخی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان تهدیدی جدی برای صنعت طیور یاد کردند و فرمودند: پیشگیری و کاهش بیماری‌ها با رعایت اصول امنیت زیستی امکان‌پذیر است.

جناب آقای حسن شیخی در این رابطه خاطرنشان کردند: با آغاز فصل سرما، آمادگی و هماهنگی لازم برای مقابله با شیوع احتمالی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باید تقویت شود و برای پیشگیری و مقابله با گسترش این بیماری، باید با نهایت حساسیت وارد عمل شد.

وی با بیان اینکه پرندگان می‌توانند بدون اینکه علائم ابتلا به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در خود بروز دهند؛ ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را با خود جابجا می‌کنند و همچنین بیشترین احتمال انتقال ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در زمان کشتار مرغ زنده مبتلا ایجاد می شود. بنابراین از صاحبان واحدهای پرورش طیور درخواست دارم که توصیه های بهداشتی در خصوص بیماری مهلک و خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به منظور جلوگیری از تماس ونزدیکی طیور مبتلا با فرآورده های دامی و با سایر فرآورده های غذایی و یا سطوح و تجهیزات کشتار را جدی بگیرند و در این زمینه نهایت همکاری را با شبکه دامپزشکی شهرستان داشته باشند.

فروش پرندگان به صورت دوره گرد

وی با اشاره به موضوع فروش پرندگان به صورت دوره گرد فرمودند: به منظور پیشگیری از وقوع این بیماری لازم است که برخورد جدی و قاطع با افرادی که اقدام به فروش پرندگان به صورت دوره گرد می‌کنند، شود زیرا فروش پرندگان به صورت دوره گرد باتوجه به اینکه پیشینه بهداشتی ندارند؛ وجه قانونی نداشته و تهدیدی برای پرورش دهنده گان طیور صنعتی است.

جناب آقای حسن شیخی در پایان صحبت خود تاکید کردند: جهت پیشگیری از این بیماری خطرناک با فروش مرغ و جوجه زنده به صورت دوره گرد برخورد خواهد کرد و از مسئولان و عموم شهروندان خواست که در صورت مشاهده چنین مواردی مراتب را سریعا به سامانه پاسخگویی ۲۴ ساعته ۱۵۱۲ اطلاع دهند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *