توسعه فناوری جدیدی برای تست داروهای سرطان بدون نیاز به حیوانات

تک نام- تست سرطان

تیمی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور «یاکوف ناهمیاس»، رویکرد جدیدی را برای آزمایش دقیق داروهای سرطان بدون نیاز به حیوانات عنوان کردند. این روش از چیپ‌های شبیه‌ساز انسان استفاده می‌کند.

برای آزمایش داروهای جدید، اغلب از حیواناتی مانند موش استفاده می‌شود. این عمل نه تنها به آن‌ها آسیب می‌زند، بلکه بدلیل تفاوت ژنتیکی، فیزیولوژی و متابولیسم میان این جوندگان و انسان‌ها، با نتایج نه چندان دقیقی هم روبه‌رو می‌شویم.

به گفته ناهمیاس، تولید دارو به علت آزمایش‌های حیوانی با خطا روبه‌رو می‌شود:

«توسعه دارو یک تلاش طولانی و با ارزش است که با خطاهای احتمالی همراه می‌شود. دلیل اصلی چنین شکست‌هایی، آزمایش‌های بالینی است که در نهایت مبتنی بر حداقل داده‌های جمع‌آوری شده از آزمایش‌های حیوانی هستند و اغلب در تکرار واکنش‌ها در انسان شکست می‌خورند.»

دانشمندان روی یک فناوری ۳۰ ساله کار کرده‌اند تا بتوانند فناوری انسان روی تراشه (human-on-a-chip) را توسعه دهند و سنسورهای میکروسکوپی به بافت انسان اضافه کنند. با این کار، پژوهشگران می‌‌توانند بصورت دقیق عملکرد بدن در برابر درمان با برخی داروها را تحت نظر بگیرند.

فناوری جدید در زمان واقعی اطلاعاتی درباره نحوه عملکرد دارو ارائه می‌کند:

ویژگی که فناوری ما را منحصر به فرد می‌‌کند، عبور از محدودیت‌های آزمایش‌های حیوانی است. ما حالا می‌‌توانیم از میکروسنسورهایی استفاده کنیم که درباره نحوه عملکرد دارو و زمان توقف فعالیتش، در زمان واقعی اطلاعات در اختیارمان قرار ‌دهد.

پژوهشگران از این فناوری برای برخی داروهای سرطان استفاده کرده‌اند. این تکنولوژی نشان داد که یک داروی سرطان رایج به نام «سیس‌پلاتین» می‌تواند منجر به تجمع چربی در کلیه‌های انسان شود. به اعتقاد ناهمیاس، این فناوری منجر به کاهش میزان آزمایش‌ها و همچنین مدت زمان تولید داروها در مقایسه با زمان استفاده از حیوانات برای آزمایش‌ها می‌شود.

به گفته پژوهشگران، کمپانی Tissue Dynamic به دنبال آزمایش‌های بالینی و همچنین دریافت تاییدیه برای برخی داروها جهت دستیابی به روش جدیدی برای درمان سرطان است.

برای مطالعه متن کامل خبر،اینجا را کلیک نمایید. 

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *