تامین ارز توسط بانک مرکزی و عدم ورود نهاده دامی کافی به کشور

عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: نامرغوبی ارز تامین شده توسط بانک مرکزی سبب آن شده است که شرایط برای انتقال آن به حساب فروشندگان خارجی مهیا نشود.

طبق گزارش خبرگزاری فارس، مشکلات تولیدکنندگان محصولات پروتئینی همچون مرغداران و دامداران در تامین نهاده‌های دامی همچنان پابرجاست، این در حالی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند تامین ارز برای واردات نهاده‌های دامی به قدر کافی انجام شده است.

در مورد این موضوع که چطور می‌شود واردات به قدرکافی صورت نگیرد در حالیکه ارز تخصیص یابد، با مجید قدیری عضو هیأت نمایندگان مصاحبه کردیم.

قدیری در این باره گفت: از جمله مشکلات واردکنندگان نهاده‌های دامی در بخش خصوصی طی ماه‌های گذشته این بوده که با وجود تخصیص ارز از سوی وزارت صمت  و تامین ارز از سوی بانک مرکزی، واریز این ارزها به حساب فروشنده خارجی انجام نمی‌گیرد و به همین دلیل محموله‌ها از گمرک ترخیص نمی‌شوند و حتی هزینه‌ دموراژ زیادی به آنها پرداخت می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در این مسئله، تحریم تأثیرگذار است اما مشکل اصلی اینجاست که بانک مرکزی ارز مرغوب به واردکنندگان بخش خصوصی در نهاده‌های دامی نمی‌دهد؛ مثلاً ارزهایی مانند دینارعراق، روپیه هند، ریال عمان و لیر ترکیه می‌دهد که فروشنده‌های معتبر خارجی نهاده های دامی در این بانک‌های‌ طرف حساب ایران رد این کشورها حساب بانکی ندارند تا برای آنها مستقیم پول واریز شود.

ضمن این که هزینه تبدیل و انتقال پول بسیار بالاست و حداقل ۱۵ درصد هزینه دارد که البته بعضا تا ۲۵ درصد هم افزایش یافته است.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران تأکید کرد: متاسفانه بانک مرکزی به دلیل پایین آمدن فروش نفت و شرایط تحریم قادر به تحویل دلار یا یورو به واردکنندگان نهاده های دامی تولید خوراک دام نیست، بنابراین این ارزها هم قابلیت انتقال به حساب فروشندگان معتبر خارجی نهاده های دامی را ندارند.

برای مطالعه متن کامل خبر، اینجا را کلیک نمایید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *