تاثیرات آمینواسید و مقادیر آن در پرورش پولت برویلر

مرغ تخم گذار

می دانیم که تغذیه و استفاده از آمینواسید در رژیم غذایی طیور بر رشد و نمو و ارزیابی احتمالی روی صفات تخم مرغ تاثیر دارد. لذا در این مقاله به تاثیرات آمینواسید در پرورش پولت برویلر و ویژگی های وزن تخم مرغ ها از سن ۲۶ تا ۳۴ هفتگی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

روش کار:

در این مطالعه، میزان تاثیر چهار آمینواسید از هفته ی ۵ تا ۲۴ روی مشخصات تخم مرغ مورد بررسی واقع شده است. تا ۴ هفتگی همه­ ی پولت ها با جیره­ ی استارتر تغذیه شدند. بعد از ۲۹ روز با Mash grower  تغذیه شدند که دارای ۴ نوع آمینواسید بودند. (۰/۴ – ۰/۵۴ – ۰/۶ و ۶۶٪ لیزین همراه با بالانس پروتئین و ۲۷۰۰ کالری بر کیلوگرم میتونین).

از زمانی که تولید تخم مرغ ­ها به ۵٪ رسید تمام مرغ ها با یک رژیم غذایی یکسان تغذیه شدند و باتوجه به تولید تخم مرغ افزایش خوراک داشتیم. شروع تولید تخم مرغ در روز ۱۶۵ بود و در روز ۱۶۷، ۵٪ افزایش پیدا کرد. وزن تخم مرغ ها در ۳۰ مرغ بعد از رسیدن به ۵۰٪ از تولید تخم مرغ در هفته های ۲۶ و ۲۸ و ۳۰ و ۳۲ ارزیابی شد. رنگ، استحکام و ضخامت تخم مرغ های ۶ تا از مرغ ها در هفته­ ی ۳۰ مورد بررسی قرار گرفت. درصد تغییرات اجزای تخم مرغ، آلبومین، زرده، پوسته تخم مرغ محاسبه و با واحد Haugh اندازه گیری شد.

نتایج بررسی:

نتایج به دست آمده به این شکل بود که سطح آمینواسید (۰/۰۵ > p ) روی وزن تخم مرغ ها تا هفته ی ۲۸ تاثیر دارد. تخم مرغ، مرغ هایی که میزان آمینواسید بالایی مصرف می­ کنند، حدود ۲ گرم از تخم مرغ مرغ هایی که آمینواسید کمتری مصرف می ­کنند سنگین تر هستند. ولی این تاثیردر هفته های ۳۰ و ۳۲ و ۳۴ دیده نشد. هیچ تاثیری (۰/۰۵ < p) بر روی رنگ پوسته تخم مرغ، ضخامت و رنگ زرده تخم مرغ دیده نشد. استحکام پوسته تخم مرغ و قابلیت ارتجاعی آن (۰/۰۵  > p) در مرغ هایی که دارای آمینو­اسید بالایی در جیره خود بودند (۳۷/۹N) نسبت به تخم مرغ مرغ هایی که درسطح آمینواسید کمتری تغذیه شدند، کمتر است (۴۲/۵N). به طور کلی آمینواسید بر روی استحکام پوسته و وزن آن تاثیر داشته است.

منبع: www.engormix.com

Author/s : Yilmar Matta 1,2; Edgar Oviedo-Rondon 1, Andres Ortiz 1,2; Ivan Ospina 1, Hernan Cordova 1, Lina Penuela 1,2; Miguel Chico 1, Viviana San Martin 1, Justina Caldas ۳. / ۱ North Carolina State University; 2 Universidad del Tolima; 3 Cobb Vantress Inc.

Published on: 2/11/2020

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *