افزایش سیستم ایمنی طیور با آنتی بادی‌ها

افزایش سیستم ایمنی طیور با آنتی بادیها

با توجه به تحقیقات محققین دانشگاه ایلینویز، خوراندن آنتی بادی به همراه سایر مکمل‌ها می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی و بالا بردن عملکرد حیوان کمک کند.

طبق این تحقیقات، طیوری که به Eimeria – انگل عامل بیماری کوکسیدوز – آلوده می‌گردند، چنانچه مقدار کمی آنتی بادی در رژیم غذایی خود داشته باشند وزن بیشتری می‌گیرند. اگرچه این مکمل لزوماً از وخامت آلودگی نمی‌کاهد.

بنا به گفتۀ ریان دیگلر استادیار دانشگاه علوم حیوانات در دانشگاه ایلینویز، با وجودی که این پژوهش در رابطه با کوکسیدوز انجام شده، اما ایدۀ آن را می‌توان به موقعیت های دیگری درارتباط با مشکلات مربوط به سلامتی نیز نسبت داد. وی اشاره کرد مکمل خوراکی که مورد آزمایش آنها قرار گرفت بی شباهت به آنتی بادی دارویی مورد استفاده در درمان کوید۱۹ انسانی نیست.

ضمن اینکه تکنولوژی مورد نیاز برای تولید مکمل خوراکی آنتی بادی از دهۀ ۸۰ میلادی وجود داشته است. همچنین دوز ۱۰ IL مکمل خوراکی نیز برای مصارف صنعتی وجود داشته است.

استفاده از مکمل خوراکی آنتی بادی برای تقویت سیستم ایمنی مثل واکسیناسیون است، اما بایستی در نظر داشت که واکسن سیستم ایمنی را ملزم می‌سازد تا به طور پیوسته آنتی بادی تولید کند در حالیکه مکمل آنتی بادی این خاصیت را ندارد.

مقدار مصرفی مکمل خوراکی آنتی بادی

چنانچه مرغدار بخواهد از مکمل خوراکی آنتی بادی استفاده کند بسته به تدبیر او دارد.

به عنوان مثال، چنانچه مرغداری متوجه شود که در فصل خاصی طیور به کوکسیدوز مبتلا می‌شوند، می‌تواند هرفصل از این مکمل برای طیورش استفاده کند. شاید مرغدار دیگری ترجیح دهد که به طور مرتب از آن استفاده کند.

اما طبق اظهاراتdigler در اینجا یک سؤال پیش می‌آید که آیا ممکن است پاتوژن ها یا همان عوامل بیماریزا در برابر این آنتی بادی هم مقاوم گردند، همان طور که در مقابل آنتی بیوتیک‌ها همین اتفاق می‌افتد؟

Diglerمی‌گوید: “در واقع این احتمال وجود دارد که پاتوژن‌ها سیر تکاملی خود را در مقابل این آنتی بادی ها داشته باشند، به همین علت از بیماری کوکسیدوز به عنوان نمونه استفاده کردیم. اما فرض اینکه این احتمال نیز به وقوع بپیوندد، از این مکمل نباید به عنوان تنها راه درمانی استفاده شود.

بلکه بایستی به عنوان راهی خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی در کنار سایر راهکارهای درمانی باشد. 

برای مطالعه متن کامل خبر،اینجا را کلیک نمایید. 

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *