ارزیابی رژیم غذایی مخلوط چند آنزیمی ناتوزیم در مرغ های تخم گذار

تاثیر آنزیم های مختلف بر مرغ تخم گذار - تک نام پندار آریا

استراتژی­ های جایگزین برای آنتی ­بیوتیک­ ها، مسیر اصلی موضوعات تحقیقاتی در علوم دامی جهت حفظ تولیدات حیوانی بوده است.

رایج ­ترین جایگزین های پذیرفته شده شامل پروبیوتیک ­ها، پری بیوتیک­ ها، آنزیم های برون­زا و فیتوژنیک ­ها از جمله عصاره ­های گیاهی در طیور می ­باشد.

افزایش ایمنی میزبان که به واسطه­ ی این جایگزین­ ها ایجاد می­گردد به عنوان یک اقدام کنترل کوکسیدیوز در جوجه ­های گوشتی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آنزیم برون­زا

آنزیم برون­زا از دیرباز در صنعت طیور برای کاهش عوامل ضد تغذیه­ ای و بهبود استفاده از انرژی و پروتئین جیره مورد استفاده قرار گرفته و در نتیجه منجر به افزایش عملکرد طیور شده است.

جهت بازتاب استفاده گسترده از آنزیم برون زا، بازار جهانی آنزیم به سرعت افزایش یافته است که ارزش آن بیش از ۵۵۰ میلیون دلار تخمین زده می ­شود.

آنزیم‌های برون­زا پس از مصرف، بر روی عوامل ضد تغذیه‌ای موجود در خوراک‌های گیاهی مانند اسید فیتیک یا پلی‌ساکاریدهای غیرنشاسته‌ای اثر می‌گذارند که اجزای آن از نظر بیولوژیکی برای جوجه‌ها در دسترس نیستند.

با توجه به پیچیدگی ساختاری در مواد غذایی، استفاده از آنزیم های متعدد با فعالیت­ های خاص بستر، به عنوان نسل بعدی فناوری در نظر گرفته می­ شود.

در زمان به کارگیری آنزیم های متعدد با فیتاز، کربوهیدرات ­ها و پروتئازها در جوجه­ های گوشتی با جیره­ ی غذایی دارای مواد مغذی کم،  اثر افزایشی گزارش شده است.

عواملی که بر آنزیم برون زا تاثیر می گذارد ؟

با این حال مشخص است که پاسخ به آنزیم برون زا در طیور، با توجه به عملکرد جوجه­ ها متغیر بوده و به عوامل زیادی مانند سن یا کیفیت یا نوع استفاده از جیره بستگی دارد.

بنابراین، جمع آوری داده ­های عملکرد مربوطه در مورد اثربخشی چندین آماده سازی، مبتنی بر آنزیم که کاربرد عملی دارد و مربوط به صنعت طیور است، ضروری است.

در این راستا، مطالعه حاضر به منظور ارزیابی فرآورده آنزیمی چندگانه موجود تجاری (Natuzyme) حاوی سلولاز، زایلاناز، بتا گلوکاناز، آمیلاز، پروتئاز، پکتیناز، فیتاز و لیپاز در مرغ‌های تخم‌گذار انجام شد.

در این مطالعه پارامترهای مختلفی از جمله عملکرد تخم‌گذاری، کیفیت تخم‌مرغ، فیزیولوژی روده، غلظت کلسترول، میکرو فلور سکوم و ویسکوزیته روده مورد ارزیابی قرار گرفت که فاکتورهای مهمی در مرغ‌های تخم‌گذار محسوب می‌شوند.

طریقه انجام آزمایش

در این مطالعه ۲۵۰ مرغ تخمگذار ۴۳ هفته ­ای از نژاد Hy-Line به پنج گروه با پنج تکرار در هر گروه (۱۰ پرنده در هر تکرار) تقسیم شدند و با یکی از پنج جیره آزمایشی تغذیه شدند.

یک رژیم غذایی کنترل، مبتنی بر کنجاله ذرت و سویا فرموله شد و به عنوان یک رژیم غذایی کنترل استفاده گردید.

 دو رژیم غذایی کنترل تجربی برای کاهش انرژی و محتوای پروتئین خام (rE) یا انرژی، پروتئین خام و محتوای فسفر (rEP) فرموله شدند.

علاوه بر این، ناتوزیم به جیره rE (rE-Natu500) و rEP (rEP-Natu500) اضافه شد تا به غلظت ۵۰۰ میلی­ گرم در هر کیلوگرم جیره برسد.

نتیجه:

این آزمایش ۸ هفته به طول انجامید. تفاوت معنی داری در مصرف خوراک، تولید تخم مرغ، وزن تخم مرغ، کیفیت تخم مرغ مانند رنگ پوسته یا واحد هاف، کلسترول تام، وزن نسبی اندام ­ها و پروفایل میکرو فلور سکوم بین هر تیمار غذایی وجود نداشت.

مکمل Natu500 فقط در جیره rE به طور قابل توجهی باعث افزایش توده و کیفیت پوسته تخم مرغ مانند استحکام و ضخامت شد، اما غلظت آمونیاک سکوم و ویسکوزیته روده را در مرغ­ های تخمگذار کاهش داد. در نتیجه، مطالعه حاضر نشان می‌دهد که افزودن چندین آنزیم می‌تواند عملکرد مرغ‌های تخم‌گذار تغذیه ‌شده با جیره‌های حاوی انرژی و پروتئینِ محدود شده(کاهش یافته)را، بهبود بخشد.

برای مطالعه کامل مطلب اینجا کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *