احتمال واردات و صادرات نهاده‌ها و خوراک دام و طیور با ارز آزاد

احتمال واردات و صارات با ارز آزاد -تک نام پندار آریا

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور گفت: پیشنهاد واردات نهاده های دامی با ارز آزاد و صادرات خوراک دام و طیور آماده با ارز آزاد به وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شده و مورد استقبال قرار گرفته اما هنوز عملیاتی نشده است.

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور جناب آقای  مجید جعفری در نشست خبری رویداد صنعت خوراک دام اظهار کردند:  بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومان با وجود اینکه ممنوعیت صادرات خوراک دام و طیور برداشته شده است اما در مقام عمل به دلیل بروکراسی موجود حتی یک ریال صادرات خوراک دام وجود نداشته است.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: کشورهای همسایه ایران ۵ میلیون تن خوراک دام وارد می کنند که ایران نتوانسته است سهمی از این بازار داشته باشد.

جناب آقای مجید جعفری افزودند: به دلیل وجود هزینه های تولید پایین‌تری نظیر دستمزد کارگری و انرژی، ایران قیمت تمام شده پایین تری برای صادرات دارد و با کاهش سختگیری ها می توان از این فرصت استفاده کرد.

وی تصریح کردند: مصرف دام و طیور در کشوربه دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش یافته است و از طرفی از گذشته در کارخانجات صنایع تولید کننده خوراک دام و طیور ظرفیت مازاد وجود داشته است، می توان از این ظرفیت موجود برای صادرات استفاده کرد.

اختلاف میان ارز نیمایی با بازار آزاد

آقای جعفری در پاسخ به سوال اختلاف ایجاد شده میان ارز نیمایی با بازار آزاد که برای  تامین ماده اولیه نهاده های دامی استفاده می‌شود، فرمودند: هیچ محدودیتی برای صادرات دوباره خوراک دام وجود ندارد که پایه اصلی آن همان نهاده دامی وارداتی با ارز دولتی است ما آماده هستیم که نهاده های دامی را با ارز آزاد به کشور وارد کنیم و خوراک دام را نیز با ارز آزاد صادر کنیم؛ این طرح مورد استقبال وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته اما عملیاتی نشده است.

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور جناب آقای  مجید جعفری افزودند: در صورتی که نتوانیم صادرات داشته باشیم به تدریج کارخانجات با مشکلات ادامه اشتغالزایی و تولید مواجه خواهند شد زیرا مصرف کم شده و نمی توانند با این شرایط به کار خود ادامه دهند.

مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام طیور و آبزیان کشور فرمودند: با وجود وعده های داده شده درباره ارائه تسهیلات ارزان قیمت بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اما حتی تسهیلات ۱۸ درصدی نیز به این صنعت برای تامین سرمایه در گردش  پرداخت نشد.

آقای جعفری در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه چرا تولید کنندگان دام و طیور کمتر به استفاده از خوراک آماده دام و طیور به جای نهاده های دامی تمایل دارند اظهار داشتند: ۹۰ درصد مرغداران از سوپر استارتر ها که مرحله اول خوراک است استفاده می کنند اما بسیاری با وجود آگاهی از مزیت این محصول، از خوراک های مراحل دوم و سوم در پرورش طیور کمتر استفاده می‌کنند.

وی افزودند: مرغداران با وجود اینکه می دانند که خوراک آماده مزیت هایی برای افزایش بهره وری و درآمد آنها دارند به دلیل محدودیت‌های مالی نمی توانند از خوراک دام استفاده کنند.

برای مطالعه کامل کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *