اثربخشی مصرف زیاد فیتاز به عملکرد رشد، پاسخ پانکراس و قابلیت هضم موادمغذی جوجه‌های گوشتی به همراه رژیم مهارکننده تریپسین بالا:

پرورش جوجه

در این مقاله، مصرف زیاد فیتازدر جیره غذایی و اثربخشی آن درعملکرد رشد، پانکراس و هضم مواد مغذی در جوجه‌های گوشتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در ادامه متن، روند این مطالعه و نتایج حاصل از آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل واقع شده است.

روش کار:

در این مطالعه، کنجاله سویا جایگزین سویای فول فت می­‌شود تا سطح مهارکنندگی تریپسین در رژیم غذایی به اندازه  ۲/۵ میلی گرم بر گرم هدف قرار گیرد.

علاوه بر این، در این مطالعه ۵ نوع درمان تغذیه ای صورت گرفته است که به صورت زیر است:

        PC کنترل مثبت ها

        NC                           NC1  +   1500    U/Kg  phytase   ,    NC1 کنترل منفی ها

          NC2 + 1500       U/Kg  phytase ,      NC2                                                  

در جیره غذایی PC فرمولاسیون Ca و بدون فیتات قرار گرفت.

تصویر۱- ساختار اسید فیتیک (A) و اسید فیتیک کلاته

هریک از رژیم‌های غذایی به ۹ قلم تکرار شد که در تعداد ۸ پرنده از ۸ تا ۱۵ روز صورت گرفت. در روز ۱۴ از یکی از پرنده‌ها نمونه ای برای بررسی فعالیت تریپسین و کیموتریپسین در هضم ژوژنال جمع آوری شد. در روز ۱۵ تمام پرنده‌ها برای اندازه گیری وزن لوزالمعده و هضم ایلئال ذبح شدند. داده‌ها توسط آزمون ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتیجه بررسی:

در کنترل مثبت‌ها مهارکننده تریپسین به طور قابل توجهی باعث کاهش مصرف خوراک، کاهش قابلیت هضم پروتئین خام( CP )-تجزیه پذیری ماده خشک( DM )-اسید آمینه( AA ) شده بودند. فعالیت تریپسین در هضم ژوژنال، افزایش وزن لوزالمعده را مهار می‌کنند.

مکمل فیتاز به مقدار قابل توجهی هضم  فسفر را افزایش داده و تاثیر معنی داری در اندازه گیری‌های دیگر نداشته است. در مقایسه‌ی کنترل منفی ۱ وکنترل منفی ۲، کمبود فیتاز رژیمی، کاهش در وزن گیری و مصرف خوراک و همچنین افزایش هضم فسفر و کاهش وزن لوزالمعده و افزایش% ۴/۵ سیستئین، ۲/۲٪ میتونین در مقایسه با کنترل منفی ۲ شد.

به طور کلی با یک مدل مهارکننده‌ی تریپسین بالا، تجویز فیتاز به طور قابل توجهی هضم فسفر را افزایش می‌دهد همچنین باعث بهبود عملکرد رشد، پاسخ لوزالمعده و قابلیت هضم  سیستئین(Cys)- تجزیه پذیری ماده خشک(DM)- میتونین(Met) می‌شود.

منبع:

www.engormix.com

Author/s : Qian Zhang, Frances Yan, Juxing Chen, Karen Wedekind, Mercedes Vazquez-Anon. Novus International, Inc

Published on: ۱۱/۹/۲۰۱۸

۱+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *