آنچه باید درباره کووید-۱۹ و حیوانات خانگی بدانید

کرونا در حیوانات-تک نام پندار آریا

تعداد کمی از حیوانات خانگی در سراسر جهان، از جمله گربه و سگ، به ویروس عامل  کووید-۱۹پس از تماس نزدیک با افراد مبتلا به کووید-۱۹آلوده شده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود تا به امروز، احتمال انتشار کووید-۱۹از حیوانات به انسان پایین است.

ویروس عامل کووید-۱۹، در برخی موارد از افراد به حیوانات، از جمله حیوانات خانگی در اثر تماس نزدیک منتقل می‌­شود. اگر فردی در خانه دچار بیماری شد، آن شخص را از دیگران، از جمله حیوانات خانگی و دیگر حیوانات جدا کنید.

کرونا ویروس­‌ها خانواده­‌ی بزرگی از ویروس‌ها هستند.

برخی از کرونا ویروس­‌ها باعث ایجاد بیماری­‌هایی شبیه به سرماخوردگی درافراد می‌­شوند. در حالی که برخی دیگر در برخی از انواع حیوانات مانند گاو، شتر و خفاش ایجاد بیماری می­‌کنند.

برخی از کرونا ویروس­‌ها فقط حیوانات را آلوده می­‌کنند در صورتی که انسان­‌ها درگیر نمی‌­شوند.

خطر انتقال ویروس عامل کووید-۱۹ از انسان به حیوانات خانگی

کووید-۱۹ در برخی شرایط از افراد به حیوانات سرایت می­‌کند، به ویژه اگر در تماس نزدیک با فرد مبتلا به کووید-۱۹ باشد.

اکثر حیوانات خانگی پس از تماس نزدیک با صاحب خود یا یکی دیگر از اعضای خانواده که مبتلا به کووید-۱۹ هستند آلوده می‌­شوند.

برای محافظت از حیوانات خانگی در برابر ویروس:

صاحبان حیوانات خانگی و هر فرد واجد شرایط در خانواده باید واکسینه شوند.

افراد مبتلا نباید با حیوانات خانگی تماس داشته باشند.

حیوانات خانگی در صورت امکان نباید با افراد واکسینه نشده در خارج از خانه تماس داشته باشند.

خطر سرایت کووید-۱۹ از حیوانات خانگی به افراد پایین است، استفاده از ماسک برای حیوانات خانگی موجب آسیب به آن­‌ها می‌­شود. هیچ شواهدی مبنی بر اینکه ویروس می­‌تواند از پوست، خز یا موی حیوانات خانگی به افراد منتقل شود وجود ندارد.

استفاده از ضد عفونی کننده در حیوانات

حیوان خانگی خود را با ضدعفونی کننده­‌های شیمیایی، الکل، پراکسید هیدروژن یا سایر محصولات مانند ضدعفونی کننده دست، دستمال­‌های مرطوب تمیز کننده یا سایر پاک کننده‌­های صنعتی یا سطحی پاک یا حمام نکنید. اگر در مورد محصولات مناسب جهت حمام کردن یا تمیز کردن حیوان خانگی خود سوال دارید با دامپزشک خود مشورت کنید.

حیوانات خانگی آلوده به این ویروس ممکن است بیمار شوند یا نشوند. از بین حیوانات خانگی که مریض شده‌اند، اکثر آنها فقط بیماری خفیفی داشته و کاملاً بهبود یافته­‌اند. به نظر می­رسد بیماری جدی در حیوانات خانگی بسیار نادر است.

حیوانات خانگی که علائم دارند معمولاً دارای بیماری خفیفی هستند که می‌­توان از آن‌ها در خانه مراقبت کرد. اگر فکر می­‌کنید حیوان خانگی شما مبتلا به ویروس است یا در مورد سلامت حیوان خود نگران هستید، با دامپزشک خود مشورت کنید.

علائم حیوان خانگی خود را زیر نظر بگیرید:

مهم است که علائم حیوان خانگی خود را در طول انزوا در خانه پیگیری کنید. اگر فکر می­‌کنید حیوان خانگی شما علائم جدیدی دارد یا در حال بدتر شدن است، با دامپزشک خود تماس بگیرید.

حیوانات خانگی مبتلا به ویروس عامل کووید-۱۹ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

تب، سرفه کردن، مشکل در تنفس یا تنگی نفس، بی­حالی (تنبلی یا کسلی غیر معمول)، عطسه کردن، آبریزش بینی، ترشح چشم، استفراغ و اسهال.

برخی از حیوانات خانگی ممکن است نیاز به آزمایش جهت پیگیری داشته باشند تا مشخص گردد که ابتلا به ویروس عامل کووید- ۱۹مثبت هست یا خیر. حیوان خانگی شما می‌­تواند به فعالیت‌های عادی خود بازگردد اگر:

حداقل ۷۲ ساعت بدون مدیریت پزشکی، علائم نشان ندهد. حداقل ۱۴ روز از آخرین آزمایش مثبت حیوان خانگی بگذرد و تمام نتایج آزمایش‌های عفونت فعلی منفی باشد.

رعایت نکات بهداشتی

از آنجا که همه‌ی حیوانات می­‌توانند میکروب­‌هایی را که باعث بیماری افراد شوند را حمل کنند، ایده خوبی است که عادات سالم را در اطراف حیوانات خانگی و دیگر حیوانات رعایت کنید. پس از دست زدن به حیوانات، مواد غذایی، ضایعات یا لوازم آن‌ها، دستان خود را بشویید. رعایت بهداشت و نظافت مستمر حیوانات خانگی توصیه می­‌شود.

برای مطالعه کامل کلیک کنید.

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *