توصیه های فنی مقابله با تنش گرمایی در مرغداری ها و دامداری ها

تهویه مرغداری ها

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران توصیه های فنی و مدیریتی مقابله با گرمای شدید هوا و تنش گرمایی در مرغداری ها و دامداری ها را اعلام کرد.

ایشان با اشاره به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان مازندران مبنی بر افزایش محسوس دما در روزهای آتی هفته، توصیه هایی را برای مقابله با گرمای بیش از حد هوا و پیشگیری از تلفات و آسیب به واحدهای مرغداری و دامداری به مرغداران و دامداران اعلام کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره واحدهای پرورش طیور، گفت: قطع دان از صبح، در دسترس بودن آب خنک برای جوجه ها، استفاده از مواد ضد استرس گرمایی مثل ویتامین ث و ویتاسپیرین به همراه آب آشامیدنی، استفاده از دان پلت در تغذیه جوجه ها برای کاهش تولید گرمای درونی و به کار بردن روغن در تنظیم جیره غذایی پرنده ها، پروتئین کم و جایگزینی درصدی از نمک با جوش شیرین، استفاده از آب پاش در سقف سالن پرورش را برای مقابله با گرمای شدید هوا و تنش گرمایی به مرغداران توصیه کرد.

وی تهویه تونلی، استفاده از سیستم پد کولینگ از اول صبح، رنگ سفید سقف ها و دیوارهای رو به آفتاب، کنترل ورودی هوای ابتدای سالن به اندازه کافی و متناسب با قدرت مکندگی تهویه ها و باز کردن درهای ابتدای سالن، تنظیم فن ها و تهویه ها و تسمه ها را از دیگر موارد مقابله با گرمای شدید هوا و تنش گرمایی در مرغداری ها برشمرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: برای واحدهای دامداری، قرار دادن آب به مقدار کافی و خنک، استفاده از تهویه کافی و پنکه در اصطبل ها و آغل ها، خوراک دهی در مقادیر کم و ساعات خنک روز به دام ها، کاهش نسبت علوفه به کنسانتره، استفاده از هواکش و مه پاش برای خنک سازی جایگاه پرورش و دام با زاویه ۳۰ درجه به سمت پایین را به دامداران توصیه کرد.

برای مطالعه کامل خبر اینجا را کلیک کنید

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *